Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Varsó

Metró

Varsói metró

██ I. vonal – üzembentartott szakasz

██ II. vonal – az épített része

██ II. vonal – tervezett része

"Marymont" állomás 81 tipusú vonattal
Metropolis tipusu vonat

A metró építésének az első tervei 1925-ben merült fel. Két vonalat terveztek építeni: egy észak-délit és egy nyugat-keletit. A munkálatokat először a Nagy Válság, majd a II. világháború miatt hagyták abba. A háború után visszatértek a metró építése terveihez, még maga Sztálin is ajánlotta a segítségét, de Bolesław Bierut államelnöknek a Kultúrpalota jobban tetszett, azt mondta, hogy „Varsónak metró nem szükséges”.[9] 1951-ben megint megkezdték a kutatásokat és az építést, de 1957-ben a műszaki nehézségek miatt teljesen abbahagyták a munkálatokat, sőt, a Minisztertanács megtiltotta, hogy a tömegtájékoztatási eszközök megemlítsék a metrót.

1974-ben ismét megalakult a Metróépítési Igazgatóság, és 1983-ban végre elkezdték az építést. Csak 1995-ben fejezték be: április 7-én indult meg az első szerelvény a Kabaty-erdő („Kabaty” állomás) és a Műszaki Egyetem („Politechnika” állomás) között. Az első vonatok orosz gyártmányok voltak (81-es típusú kocsik, Mityiscsiból), 2000-ben pedig a francia Alstom-tól vásárolt kocsikat Varsó (az Alstom-kocsikat ezután Chorzówban gyártották). A vonalat fokozatosan meghosszábbították az ArcelorMittal Kohóig („Młociny” állomás – 2008. október 25.) Az egész vonal hosszúsága 23 km.

Tervezik a második vonalat is, Bemowo kerületből Pragába (Bródno lakótelepre). 2010. szeptember 11-én kezdődött a második vonal építése.

A metrót a Varsói Metró Kft. („Metro Warszawskie” sp. z o.o.) felügyeli. A metrókocsik típusai a következőek:

  • 81 – orosz, Szentpétervárból és Mityiscsiból, 60 régebbi (1990-ben, 1994-ben és 1997-ben vásárolták) és 60 újabb (2007-ben és 2008-ban vásárolva) - összesen 20 vonat,
  • Metropolis – a francia Alstom-ból (2000-ben 24 kocsi Barcelonaban gyártott, 2001-05 között 84 kocsi Chorzówban gyártott) - összesen 18 vonat.

2000-ig az utazás ingyenes volt, mert a „Metro Warszawskie” növelni akarta népszerűséget (bár már az elejétől fogva rengeteg ember használta a metrót). 2000 októberétől minden állomáson mágneses jegykapuk állnak és a ZTM-jeggyel lehet bemenni.