Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Koppenhága

 

Koppenhágai metró

 
 
Koppenhágai metró
Danishmetrotrain.jpg
A Koppenhágai metró egyik kocsija a vonalon
A hálózat térképe
Copenhagen Metro with City Circle Line map.svg
Adatok
Átadás 2002. október 19.
Hálózat hossza 21
Vonalak száma 2
Állomások száma 22
Nyomtáv 1 435 mm
Napi forgalom 148 000
Üzemeltető
A Koppenhágai metró weboldala
 

koppenhágai metró a dán főváros metróhálózata, amely jelenlegKoppenhágátFrederiksberget és Tårnbyt szolgálja ki. A 2002 októberében átadott rendszernek ma két vonala és 22 állomása van; a koppenhágai repülőteret bekötő szakaszt 2007 szeptemberében adták át.

A kezdeti nehézségek megoldása óta a metró több, mint 98%-os pontossággal működik, és 2008-ban 46 millió utast szállított. Az utasszámok azonban lényegesen elmaradnak a metróépítésről szóló döntés idején készített előrejelzésektől. Ennek részben az az oka, hogy számos többé-kevésbé párhuzamos buszjárat közlekedik, amelyek ugyan lassabbak a metrónál, de a jobb hálózati lefedettség miatt ez a teljes utazási időben nem feltétlenül jelentkezik.

 


 

Történelem

Az első szakaszt – Nørreport és Vestamager, illetve Lergravsparken között –2002 októberében adták át. 2003 májusában készült el a Nørreport ésFrederiksberg közötti szakasz, októbertől pedig már egészen Vanløséig lehetett használni. Ugyanabban az évben elkezdték a repülőtérig tartó harmadik szakasz építését, amit 2007szeptember 28-án adtak át a forgalomnak.

1992-ben konzorciumot hoztak létre az új Ørestad városrész fejlesztésére, amelynek az is feladata volt, hogy fejlesztési területek értékesítésével teremtse meg a metró finanszírozásának alapjait. A konzorciumban a koppenhágai önkormányzat 55%-os, a dán állam 45%-os részt birtokolt. 2007-ben az Ørestad konzorciumot a hasonló tulajdoni háttérrel rendelkező metró konzorcium váltotta fel. A metrót a telekértékesítések bevételeiből finanszírozták, de a konzorcium hitelt is felvehetett, amelyet az állam és az önkormányzat garantált. A modell sikeresnek bizonyult, mivel a területek a vártnál gyorsabban és magasabb áron keltek el, a piacon pedig olcsóbban lehetett hitelhez jutni.

Vonalak

Metróvonal Vonal Nyitás Hossz Állomások
M1 Vanløse ↔ Vestamager 2002 14,3 km 15
M2 Vanløse ↔ Lufthavnen 2002, 2007 19,2 km 16

A koppenhágai metrónak jelenleg két vonala van. Mindkettő Vanløséből indul, másik végállomásuk pedig az Amagerszigetén található Vestamagernél illetve a Koppenhágai repülőtérnél van. A vonalak összhosszúsága 21 km, ebből 10 km fut a felszín alatt, 11 km pedig a felszín felett. Öt helyen – Vanløse, FlintholmNørreportØrestad és Lufthavnen – van a metrónak S-tog- vagy regionális vasúti csatlakozása.

Tervezett vonalak

Koppenhága és Frederiksberg község, valamint a dán kormány megállapodott a metró negyedik szakaszának – egy gyűrűirányú vonalnak – a megépítéséről. A vonal mintegy 15 km hosszú lesz, és 17 állomást terveznek rá. Az új vonal a belváros, ØsterbroNørrebroFrederiksberg és Vesterbro olyan részeit is feltárja majd, amelyeket jelenleg nem kötnek össze metró- vagy S-tog-vonalak.

A végleges nyomvonalról még nem született döntés. Ha a nyitott kérdéseket sikerül lezárni, a vonal építése 2018-ra készülhet el. A kész vonalon egy teljes körutazás 23-25 percet vesz majd igénybe.

Állomások

Mozgólépcsők az egyik metróállomáson

A metróállomások tervezésénél a kényelmes és egyszerű eljutást tartották szem előtt, ezért a klasszikus, funkcionális skandináv dizájnt választották. A föld alatti szakaszokon kilenc állomás működik, de a felszíni állomásokat is hasonló szellemben és formatervezéssel alakították ki.

Szerelvények

Metró szerelvény belülről

A két metróvonalat összesen 34 vonat szolgálja ki. A háromkocsis szerelvények hosszában teljesen átjárhatók. Vezető nélkül, teljesen automatizáltan működnek, de vonatkísérő tartózkodik a szerelvényeken. A vonatok 300 fős kapacitásából nagyjából 100 ülőhely; a gyors utascserét oldalanként hat széles ajtó szolgálja. Az ülések a menetiránnyal párhuzamosak a vonat két szélén, kivéve a vonat elejét, ahol az előre néző ülésekről a nagy szélvédőn át ki lehet látni. Négy helyen felhajtható üléseket szereltek be, hogy kerekesszékkel, babakocsival vagy kerékpárral is fel lehessen szállni. Minden kocsiban két elektronikus utastájékoztató található.A vonatok és az állomások biztonságát térfigyelő kamerák is biztosítják.