Isztambul
Isztambuli metró
Isztambuli metró | |
A hálózat térképe | |
![]() |
|
Adatok | |
Alapítás éve | 2000 |
Hálózat hossza | 82,2 km |
Vonalak száma | 4 |
Állomások száma | 62 (30 építés alatt) |
Nyomtáv | 1 435 mm |
Napi forgalom | 180 000 |
Üzemeltető | |
Üzemeltető | İstanbul Ulaşım A.Ş. |
Az Isztambuli metró weboldala |
Az isztambuli metró építését 1992-ben kezdték el, és 2000. szeptember 16-án adták át, egyetlen vonala van, Taksim és 4. Levent között közlekedik, hat állomása van, a menetidő 12 perc, a vonatok csúcsidőben négy és fél percenként közlekednek és naponta 180 ezer utast szállítanak.
M2 metró
Az M2 jelzésű metróvonal állomásai a következők:
M1 metró
Isztambul M2-es jelzésű metrója a hagyományos értelmeben vett földalatti metró. Az „M1 metrónak” nevezett vonal valójában közúti gyorsvasút, angol elnevezéssel LRT(Light Railway Transit). Az M1 Aksaray és az Atatürk nemzetközi repülőtér között közlekedik a város európai oldalán.
Készülő vonalak
Isztambulban további metróvonalak építését tervezik az európai oldalon, az egyikTaksim és Yenikapı, a másik 4. Levent és Ayazağa között fog közlekedni. Ezekhez csatlakozik majd két további könnyűvasút-vonal (light rail / hafif metro) és a már épülőMarmaray alagút.[2]
Az ázsiai oldalon előre láthatóan 2010-re fejezik majd be a Kadiköy–Kartal metróvonalat, mely a város első ázsiai oldlaon közlekedő metrója lesz. A 21.8 km hosszú pálya a kadiköyi kompterminálnál fog kezdődni, követni fogja a zsúfolt E5 / D100 autópályát, Ibrahimaga állomásnál lesz átszállási lehetőség a Marmaray vonalra. A 16 állomásos vonal 70 000 embert tud majd szállítani óránként. Az építkezés tenderét az olasz-török konzorcium, az Avrasya Metro Grubu (AMG) nyerte meg. Az építők tervezik a vonal 4.7 km-es kibővítését Pendik kerületig, így közvetlen metróvonal lesz majd a kikötőtől a Sabiha Gökçen nemzetközi repülőtérig.[3]
2020-ig!
2020-ig 776km hálózatot terveztek.