Bécs
Bécs
A bécsi metró (németül Wiener U-Bahn) az osztrák főváros, Bécs öt vonalból álló metróhálózata. A metróvonalak belvárosi része föld alatt halad, kivéve a U6-ost, amely a régi bécsi városi vasút viaduktjain közlekedik. A modern metró első szakaszát 1976. május 8-án nyitották meg, de két vonal (az U4 és az U6) még a régi vasút részét képezte, amelyet viszont már 1898-ban megnyitottak. A hálózat az utóbbi években dinamikusan fejlődik, átlagosan kétévente hosszabbodik valamely vonal néhány megállóval, legutóbb az U2-es vonal meghosszabbítását adták át 2010. október 2-án.
Hálózat | 74,182 km |
Alapítás éve | 1976 |
Vonalak száma | 5 |
Állomások száma | 101 |
Nyomtáv | 1435 mm |
Napi forgalom | 1,3 millió fő |
Éves forgalom | 534,4 millió fő [1] |
Üzemeltető | |
Üzemeltető | Wiener Linien |
Honlap | http://wienerlinien.at |
Története
Bécs metróhálózatának történelme a 19. századba nyúlik vissza. 1898-ban három Stadtbahn vonal épült. Ezeket később átalakították két metróvonallá (4-es és 6-os), és egy Schnellbahn elővárosi vasúttá. 1968-ban a város vezetősége úgy döntött, hogy kiépítenek egy kezdetleges metróhálózatot. Ez az 1-es, a 2-es félkör, amit részben megépített villamosalagútból alakítottak ki, és a 4-es vonalat tartalmazta. Az U2-t ezt követően több ütemben meghosszabbítottak. A Karlsplatztól kezdtek építkezni, ahonnan az összes vonal kiindult. Elsőként a Reumannplatz–Karlsplatz közötti és Heiligenstadt–Schottenring közötti szakaszokat adták át. 1982-re már mind a három vonal teljesen elkészült. A 2010. október 2-án átadott, az U2 vonalán található Donauspital állomás lett a bécsi metró 100. állomása.
Bécs metróhálózata több helyen lett régebbi közlekedési eszközökből (Stadtbahn, villamos) átalakítva. Ennek a maradványa, hogy sok helyen felszínre érkeznek a metrók. A földalatti jó összeköttetéssel rendelkezik a villamoshálózattal és az S-Bahn (elővárosi vasút/HÉV) vonalakkal is. Ezeket kombinálják is, így kevesebb átszállásra van szükség, nem olyan széttagolt a hálózat mint Budapesten.
Szerelvények
Az egykori Bécsi Közlekedési Vállalat (Wiener Verkehrsbetriebe) 1998-ban egy 60 metrószerelvényre szóló keretszerződést kötött a Siemens/Adtranz/Elin konzorciummal. A szerződés szerint a metrószerelvényeknek egyenként hat kocsiból kell állniuk és teljes hosszukban átjárhatóknak kell lenniük. Az új szerelvények egy részét az U1-es és U2-es vonalak új szakaszaira szánták, másik részét pedig az 1970-es években gyártott öreg szerelvények cseréjére kívánták felhasználni. 2000 márciusában a prototípust már a jogutód Wiener Linien cég vette át tesztelésre (időközben az Adtranz céget a Bombardier magába olvasztotta). Először 2000 végén, az U3-as vonal új szakaszán szállított utasokat az új szerelvény. A közlekedési vállalat 2002 szeptemberében rendelte meg az első 20 szerelvényt, ezek 2005 februárja óta többé-kevésbé folyamatosan érkeznek az osztrák fővárosba.
Viszonylatok

Név | Útvonal | Építés | Hossz | Állomások száma | Állomások átlagos távolsága |
---|---|---|---|---|---|
U1 | Reumannplatz ↔ Leopoldau | 1978 – 2006 | 14,6 km | 19 | 811 m |
U2 | Karlsplatz ↔ Aspernstraße | 1980 – 2010 | 12,5 km | 17 | 781 m |
U3 | Ottakring ↔ Simmering | 1991 – 2000 | 13,5 km | 21 | 675 m |
U4 | Hütteldorf ↔ Heiligenstadt | 1976 – 1981 | 16,4 km | 20 | 863 m |
U6 | Siebenhirten ↔ Floridsdorf | 1989 – 1996 | 17,5 km | 24 | 761 m |
Fejlesztési elképzelések
Az elkövetkező években az U1-es vonal déli irányú fejlesztése a fő cél. Az U2-es vonal további északi hosszabbítása is napirenden van. Jelenleg vitatott, de komoly érvek szólnak mellette, hogy ugyancsak az U2-est déli irányban meghosszabbítva a most épülő Hauptbahnhofot bekötik a metróhálózatba. A távlati tervek közt szerepel a U6-os vonal északi hosszabbítása és az U5-ös vonal kiépítése. Az utóbbi az elképzelések szerint a mai U2-es vonal alagútjának egy részét fogja igénybe venni.
Videók a vonalakról
U1-es vonal (piros)
U2-es vonal (lila)
U3-as vonal (narancssárga)
U4-es vonal (zöld)
U6-os vonal (Barna)
Videó a 2013-ban elkészülő Seestadt(tóváros)-ról
AZ ÚJ SEESTDT szakasz (U2)
Tram/Straßenbahn
1
2
D
5
6
18